Aquesta ruta la vaig publicar al número 2 de la revista “D’aqui”, el gener del 2012

Guia:

0:00 h – Aparcament del Pantà de Vallforners

0:10 h – Presa del pantà

0:25 h – Cua del pantà

1:10 h – Font del Malforat

1:20 h – Castanyer d’en Cuc

2:30 h – Aparcament del Pantà de Vallforners

Punt de sortida:

Aparcament del pantà de Vallforners. Cànoves i Samalús.

Recomancions:

Recomano portar una cantimplora amb aigua, calçat còmode i que no rellisqui, un mapa detallat de la zona.

Els excursionistes, sobretot a muntanya, hem de ser responsables a l’hora de fer una ruta. Hem de tenir en compte les pròpies possibilitats, dur l’equip adequat i preveure unes condicions meteorològiques sovint canviants.

Més informació:

Punt d’Informació del Parc Natural del Montseny de Cànoves

Parada de l’autobús

Tel: 938434223

Dissabtes i diumenges, de 10h a 14h.

www.canovesisamalus.cat

Cànoves

Distància: 4 + 4 Km d'anada i tornada

Durada (hores)

Tipologia: no circular

Dificultat mitjana, però és pot fer en família.

En aquest arbre centenari hi va viure un bosquerol fins que s’incendià el 1936

Ens dirigirem al poble de Cànoves. Passat el punt d’informació situat a la parada de l’autobús deixarem a l’esquerra la plaça de Sant Muç i agafarem el camí asfaltat de Vallforners en direcció nord. Cal moderar la velocitat a menys de 30 km/h i anar alerta amb els vianants i altres vehicles que ens trobarem de cara. Després de 2 km s’acabarà l’asfalt i el camí continuarà de terra amb la riera de Vallforners a l’esquerra. Finalment trobarem una cadena tallant el camí i, just al costat, l’aparcament de l’embassament on deixarem el vehicle. Si hi pugem un matí de dissabte o diumenge, a la cadena de l’aparcament podrem demanar informació i consells a l’informador de Vallforners.

Comencem la ruta a 450 m sobre el nivell del mar i l’objectiu és arribar al Castanyer Gros d’en Cuc, situat a 780 m. El camí s’enfila durant uns 10 minuts de pujada constant mentre veiem a mà esquerra el salt d’aigua del sobreeixidor de Pantà de Vallforners, que recull aigua perquè els pagesos de Cànoves i Cardedeu puguin regar tot l’any. Un cop trobem la presa, el camí continua bastant planer durant un quart d’hora resseguint el pantà i gaudint d’unes vistes esplèndides, sobretot si el pantà és ben ple.

Quan hàgim arribat a la cua del pantà girarem a la dreta i ens enfilarem per la baga del Castanyer d’en Cuc. El camí és fresc i agradable, flanquejat per l’aigua del torrent que anirà creuant el camí i fent salts que sentirem en tot moment. La vegetació de ribera guanyarà presència i, de tant en tant, gaudirem de l’espectacle tectònic de petites (i no tant petites) tarteres de pedra pissarra. El camí anirà pujant durant tres quarts d’hora fins que trobarem una font que raja d’un broc d’acer inoxidable i que recull l’aigua del Sot del Malforat. El camí no té pèrdua ja que està senyalitzat, i quan no ho està, agafarem sempre el camí principal.

Som només a deu minuts d’arribar i ja estem prou elevats per gaudir d’unes magnífiques vistes de la baga d’en Cuc i de la vall de Vallforners. Després de dues cruïlles girant a l’esquerra trobem l’imponent Castanyer Gros d’en Cuc. Potser no és el castanyer més vell però és sens dubte l’arbre amb el tronc de més perímetre de la Península Ibèrica: 12 m de circumferència, 17’5 m de capçada i 15 m d’alçada. El tronc està buit i alguns bosquerols l’havien utilitzat com a barraca provisional. L’any 1936 va patir un incendi accidental que obligà a amputar-li el tronc principal.

Els castanyers volen zones fresques de muntanya mitjana amb sòls silicis. La principal zona amb presència de castanyers al massís del Montseny és més al nord, a Arbúcies, Sant Hilari i Viladrau, però en aquest racó de Cànoves el Castanyer Gros d’en Cuc ha trobat les condicions ideals per a un desenvolupament òptim —un bon terreny, una bona temperatura i el grau ideal d’humitat—, fet que li ha permès esdevenir un arbre monumental.

Feta la visita, agafem forces i ens en tornem, camí avall, fins l’aparcament, però si volguéssim variar una mica la ruta també podríem tornar pel camí de can Cuc. Bona passejada!

El millor: L'espectacularitat del castanyer

EL pitjor: L'aparcament és de pagament

Una excursió genial però eviteu la calor forta de l'estiu, que és quan el pantà acostuma a estar més buit.